ניתוח המוצר או העסק לפי מודל SWOT הוא שלב בכתיבת התכנית העסקית. הצבת הנתונים במודל היא דבר פשוט למדי, אך המסקנות שיעלו בעקבות כך חשובות ומשפיעות!
מודל SWOT מאפשר לחברה או למוצר לייצר יתרון תחרותי על פני חברות או מוצרים אחרים, ולחזות את סיכויי המוצר להצליח. המודל מנתח את הסביבה הפנימית והחיצונית של המוצר, ועל בסיסם מעריכים את סיכוייו של המוצר להצליח.
המודל מנתח את החוזקות והחולשות של המוצר או העסק מבחינת סביבתו הפנימית (כלומר דברים שקשורים אך ורק לעסק, מי שעובד בו, המוצר עצמו), ואת האיומים וההזדמנויות שיש בסביבתו החיצונית של העסק או המוצר (כלומר המתחרים או שחקנים אחרים בשוק/ השוק עצמו).
מה זה SWOT?
ראשי תיבות ל: Strengths-חוזקות Weaknesses – חולשות Opportunities- הזדמנויות Threats- איומים
למדתם.ן את החוזקות והחולשות שלכם.ן? איתרתם.ן איומים והזדמנויות?
כדי שנוכל לחזק את המוצר והחברה שלנו יש צורך להתאים ולשפר כל הזמן. אם גיליתם איומים חשבו כיצד ניתן להפוך אותו להזדמנות וכתוצאה מכך להשתפר. כנ"ל לגבי חולשה. בתור חברה עסקית עלינו לחשוב כיצד החולשה נהפכת לחוזק כדי לצמוח ולשפר את עצמנו.
נשמע מסובך?
חשבו על מבחנים.
הערכת היכולת שלי להצליח במבחן תלויה במידת הבקיאות שלי בחומר, כמה למדתי והבנתי במהלך תקופת הזמן שקדמה למבחן (פנימי= אני), אבל גם בתנאי הבחינה: רמת הקושי של המבחן, ניסוחי השאלות, שעה הבחינה, כיתת הלימוד, האם המזגן בכיתה עבד (חיצוני=לא תלוי בי).
ואיך מתקנים?
מזהים את החולשה שלי (לא הבנתי את החומר בפרקים ג+ד) והופכים לחוזקה על ידי חיזוק הידע בפרקים אחרים/ לימוד והבנה של הפרקים שלא הבנתי. מזהים שהבמחן בשעת צהריים ואני בדרך כלל רעבה, אז דואגים לנשנושים טעימים שיהפכו את זמן המבחן למשביע ומרגיע במיוחד.
כך גם במוצרים – יש תנאים פנימיים שהם החברה והמוצר עצמו, ותנאים חיצוניים שהם הסביבה בה החברה מתקיימת, לדוגמא מתחרים או חוקים והגבלות של המדינה, תלות בגורמים- ספקים שונים, קשיים של המדינה בה הארגון נמצא וכו'.
במילים פשוטות יותר ניתוח SWOT הוא בעצם מודל שפותח בעבור בעלי העסק או המוצר, לניתוח השוק באופן מקיף. יש לציין כי זהו מודל שבו משתמשים העסקים בימינו על מנת לבצע בדיקת שוק פנימית וחיצונית. את הניתוח מכניסים לטבלה אשר מאפשרת לראות בקלות את כמות האיומים, והחולשות לעומת ההזדמנויות וחוזקות. בימינו בשוק העסקי, חברות כל הזמן צריכות לחשוב ולבדוק איך להתחדש ואיך להמציא מוצרים חדשים. כדי לקבל החלטה אם לצאת עם מוצר חדש או לא, הארגונים בוחנים את עצמם יחסית למתחרים ויחסית לשוק בו הם פועלים.
רוצים לדעת עוד על מודל swot? תוכלו לקרוא כאן: מודל סווט באתר קרן שמש, המודל ודוגמה, ובאתרים נוספים ברשת.